Weekendje naar Ada Foah

25 mei 2019 - Accra, Ghana

12/05, Terug van een heerlijk lang weekend in Ada Foah!

Na de kennismaking op de basisschool zijn we met z'n allen in de trotro gestapt om een 3 uur lange reis te maken naar ons huisje. We hadden de trotro opgekocht zodat we onderweg niet hoefde te stoppen (anders moet je namelijk wachten tot hij weer vol zit, en vol is in Ghana ook echt vol) ook hadden we airco in de bus, dus we hadden niets te klagen. Ada Foa ligt aan de kust van de Atlantische oceaan dus het is daar lekker "koel" (nog steeds 30-33°C). Rond 18:00 uur kwamen we aan bij ons huisje, dit huisje is van de stichting Ghanagangers en ligt op 10 min afstand van de zee. Nadat we onze tassen hadden uitgepakt zijn we bij "Enzime" in het dorp pizza gaan eten. Eenmaal terug in het huisje werden we al snel verwelkomt door hele grote kakkerlakken! Daar zijn we de rest van de avond zoet mee geweest. De volgende dag zaten we rond 9:00 uur aan het ontbijt bij "Enzime", dit is het eerste restaurantje die wij tot nu toe in Ghana gezien hebben waar ze ook ontbijt maken. Lekker toast met ei en jam. Na het ontbijt zijn we met de taxi naar Aqua Safari gegaan, dit is een hotel/resort met zwembad. Het is daar heel erg luxe! Er lopen zelfs paarden en pauwen los over het terrein. Voor omgerekend €10,- hebben wij daar de hele dag gebruik mogen maken van het zwembad. Na het primitieve dat we van Ghana gewend zijn was deze luxe meer dan welkom. Om deze dag goed af te sluiten hebben we lekker gegeten aan de vlonder van het resort met uitzicht op de rivier. Ondanks dat iedereen deze dag wel ergens (of overal) verbrand was hebben we met z'n alle enorm genoten. De volgende dag ging de wekker al om 6:30 uur, na het klaarmaken even gauw ontbijten bij "Enzime" voordat we werden op gehaald door de taxi die ons naar de bootjes in de rivier bracht. Een vriend van de taxichauffeur is kapitein/gids van een van de houten bootjes, hij heeft ons meegenomen om ons de eilanden te laten zien. Als eerste zijn we naar Crocodille Island gegaan. Zoals de naam het al zegt hebben ze op dit eiland krokodillen, de mensen van het eiland beweren zelfs dat ze tam zijn omdat ze al vanaf kleins af aan met mensen in contact komen. Het verblijf van de  volwassen krokodillen is wel omringd met een stenen muur, maar als je zou willen zou je gewoon bij ze in het hok mogen. De baby krokodillen zitten met z'n alle in een emmer. Ook deze mag je vast houden, maar dat durfde ik niet. De volgende stop was Rum Island. Hier brouwt een man zijn eigen rum in zijn eigen "fabriek". De man was maar al te trots om het allemaal aan ons te laten zien. Hij maakt rode rum, ananas rum en bananen rum, daarnaast maakt hij ook een siroop van limoen om de smaak van de rum wat te verzachten als je dit nodig vind. Ik kan je zeggen dat dat zeker nodig is! Als we alles op hadden gedronken wat de man ons voorschotelde denk ik dat we geen rechte lijn meer konden lopen naar ons bootje ;). Voor het proeven hebben we natuurlijk eerst op z'n Nederlands geproost!! In de avond ben ik met de helft van de groep nog naar een feest eiland gegaan. Het was een erg leuke ervaring dat je voor het uitgaan met een boot naar je locatie moet. Aangekomen op het eiland werden we erg vriendelijk ontvangen door de mensen die al op het eiland aanwezig waren. Het was een echte reggae party, veel muziek, vrolijke mensen en veel wiet hahah. Dit feest behoorde zeker wel tot de categorie "dit maak je alleen in Ghana mee". Omdat het in Ghana al om 18:00 uur donker is en we in een vreemde stad waren en nog met de boot zonder verlichting het water op moesten zijn we om 20:30 uur terug gegaan, het feest was toen nog geen eens begonnen maar de voorpret was al een hele ervaring op zich zelf. De volgende dag (wat een verassing), weer ontbeten bij "Enzime". Grappig dat we in het begin van ons weekendje zo blij waren met de luxe van pizza en een "normaal" voor jou bereid ontbijt en dat het dan aan het eind van het weekend zowat je neus uit komt. Na dat al onze tassen weer in waren gepakt en het huis er weer mooi gepoetst bij lag, bracht de trotro chauffeur ons weer terug naar het vertrouwde Golokuati.

Ik heb heel erg genoten van dit gezellige weekend met alle 7 meiden. Britt (onze begeleidster en weg wijs in Ghana) is inmiddels weer terug in Nederland en we gaan nu weer verder met z'n 6e. Nogmaals super bedankt Britt voor de gezellige tijd en alle handige tips, het heeft ons zeker geholpen!

Lieve lezers, ik spreek jullie snel weer!

make-fufu-not-war-21522517815vbbmdcgvfiIMG-20190510-WA0015IMG-20190510-WA0017IMG-20190511-WA0053

IMG-20190511-WA0061

IMG-20190511-WA0090IMG-20190511-WA0041IMG-20190511-WA0080

1. Marina Strik:
    25 mei 2019
    Wat een geweldig verhaal weer!! Heerlijk om te lezen! Knuffel van ons allemaal. Xxx
  2. Rienco:
    10 augustus 2019
    Hoi,
    Via Google ben ik bij jou blog gekomen. Wij gaan in de herfstvakantie ook naar Ghana om onze dochter te bezoeken die hier stage gaat lopen. Nu zijn wij een reis in elkaar aan het knutselen en vroegen ons af hoe makkelijk het is om een trio tro te regelen in Golokwati naar Ada Foah. Wat zijn de kosten daarvan en hoe reserveer je zo'n tro tro?
    Ik hoop dat je ons kan antwoorden op [email protected]
    Gr. Fam.Booij