Onze vakantie / rondreis door het zuiden van Ghana

15 juni 2019 - Greater Accra, Ghana

30 mei

14:00 uur, het is weer zo ver, de afgehuurde trotro staat bij ons voor de deur. Op naar Accra, de hoofdstad van het land en gelijk de eerste bestemming van onze vakantie. Na de 5 uur lange rit zijn we aangekomen bij het "Adehye House" Hotel. We zijn heel vriendelijk ontvangen en alles verliep soepel met de reservering. Emma en ik slapen samen op een familie kamer met airco én water boiler! Na onze backpacks gedropt te hebben zijn we met z'n 6e beneden in het restaurant/Irish pub gaan eten. Daarna vroeg ons bed in om morgen weer fit onze eerste echte dag te beginnen.

31 mei
Ik heb heerlijk geslapen(onder een dekbed)! Om half 9 zagen we de andere meiden beneden voor het ontbijt. Na het ontbijt hebben we een Uber (particulieren taxi service) besteld die ons naar de Art Market heeft gebracht. Onderweg vertelde hij van alles over de stad en reed hij langs leuke toeristische gebouwen zoals bijvoorbeeld het huis van de president. De Art Market bestaat uit allemaal kraampjes waar mensen hun zelf gemaakte spullen verkopen. Je hebt er rijen vol met jurkjes, potten, beeldjes, armbandjes, schilderijen en zo kan ik nog wel een half A4tje vullen. Het is echt een hele belevenis. Qua toeristen was het niet zo druk, en dat was denk ik ook maar beter zo, want de verkopers maakte het al gaotisch genoeg. Van alle kanten word je geroepen en aangetikt om je aandacht te wekken om naar hun kraampjes te gaan, en het liefst om ook wat te kopen natuurlijk. Rustig snuffelen is dus niet echt weg gelegd voor deze markt. Wat het meest mijn aandacht trok waren de schilderijen op canvas doek, hier schilderen ze met penselen of met palet messen op. De schilderijen zijn allemaal erg kleurrijk en geven een mooi beeld weer over het leven in Ghana. Bij kraam 22 heb ik voor mezelf een van deze mooie schilderijen gekocht, zo heb ik voor altijd een mooi aandenken aan mijn avontuur in Ghana. Na wat uren rond gelopen te hebben kregen we toch wel trek in wat eten. We konden kiezen voor traditionele jollof rice in het eettentje naast de Art Market maar iets wat we in Golokuati niet hebben en wat alleen in de hoofdstad verkrijgbaar is, is natuurlijk het fast-food. Daarom zijn we langs het schattige eettentje richting de Burger King gelopen. Na onze pit stop bij de burgerking zijn we nog de Marina Mall (een klein warenhuis) ingegaan en hebben we over het marktje achter op de parkeerplaats gelopen. Eenmaal terug in het hotel was de tijd aangebroken om de douche met boiler uit te proberen, en wat was dat genieten! Dit was de eerste keer sinds ik in Ghana ben dat ik kan douchen met warm water en er kwam ook nog eens een flinke straal water uit! Ik was er aan gewend geraakt dat ik deze luxe niet meer had, maar nu ik het weer heb meegemaakt wil ik het eigenlijk wel graag zo houden. Morgen avond zijn we weer in een ander hotel in een andere stad, dus ben benieuwd hoe de douche en het hotel daar is. We hebben weer heerlijk gegeten in het hotel en genoten van een live bandje dat aan het spelen was, met typische ghaneese muziek. Voordat we morgen naar onze volgende stop gaan, gaan we eerst nog even langs de laatste toeristische plekjes in Accra.

1 juni
Na het ontbijt buffet hebben we een Uber gepakt richting het mausoleum Kwame Nkrumah hier ligt Osagyefo Kwame Nkrumah (1909-1972) en zijn vrouw begraven. Kwame Nkrumah zorgde voor de onafhankelijkheid van het land en was de 1e president van Ghana, een erg belangrijk persoon in de ghaneese geschiedenis dus. Het mausoleum was een groot stenen gebouw met daaromheen water en allemaal beelden. Midden in het mausoleum ligt de grafsteen waar Kwame Nkrumah begraven ligt. Naast het mausoleum hadden ze ook een museum waar het leven van deze bijzondere man werd afgebeeld doormiddel van foto's, krantenknipsels en spullen uit zijn kantoor. Onze volgende stop was bij het Independence square. We waren daar als enige, dus de bewaker nam ons mee boven op het gebouw. Vanaf hier had je een prachtig uitzicht over de stad en konden we de zwarte ster van het gebouw van dichtbij zien. In Ghana zie je overal een zwarte ster, het is een teken van licht. Ghana was een van de eerste Afrikaanse landen die onafhankelijk werd en doormiddel van deze ster wilde ze de andere Afrikaanse landen moed en hoop bijbrengen. Vanaf hier splitste onze groep in 2e, een paar gingen terug naar het hotel en Sophie, Emma en ik gingen naar de Nima market, een van de grootste markten in Accra. Wat was het hier druk zeg! Maar prachtig om door heen te lopen, je ruikt de geur van alle verse kruiden en overal zie je vrouwen met zware bakken op hun hoofd, alle auto's en trotro bussen rijden dwars door alle drukte en de honderden mensen die verkopen of kopen. Na dat we lekker de tourist hebben uitgehangen zijn we terug naar ons hotel gegaan om onze spullen te pakken en uit te checken. We hebben een uber gebeld om ons naar de busplaats te brengen. Het was wel even proppen om in de kleine auto van onze uber te komen met al die grote backpacks, en daarna was het nog erger proppen om door de drukke menigte van de stad te komen. Maar het is ons gelukt en we zijn goed en wel bij het ticket kraampje aangekomen. Na dat we een kaartje voor de (touring) bus richting Cape Coast hadden gekocht moesten we nog een uur wachten tot de bus vol zat, om 17:00 uur vertrok de bus naar onze volgende bestemming... Cape Coast!

2 juni
We kwamen gister pas laat aan bij ons hotel, dus deze morgen heeft iedereen lekker uitgeslapen. We verblijven deze 2 nachten in het Kokodo Guest House. Om 10 uur stond het ontbijt voor ons klaar, een groente omelet met toast, thee en vers geperste ijskoude watermeloen sap, een goed begin van de dag. De eerste bestemming van Cape Coast was meteen de bestemming waar ik het meest naar uit keek, Fort Sint George, beter bekend als Elmina Castle. Dit fort is gebouwd door de Portugezen (in 1482) en werd vroeger gebruikt voor de slavenhandel, ook de Nederlanders hebben zich hier 235 jaar lang gevestigd (1637-1872). Het was een heel indrukwekkend fort om te zien wat prachtig gelegen lag aan de zee. Het was heel bijzonder dat wij de Nederlandse teksten op de muur konden lezen, terwijl we zo ver van huis zijn. Toen we klaar waren met onze tour zijn Emma, Sophie en ik nog naar een fort verderop in het dorp gegaan. Dit fort is gebouwd door de Nederlanders zelf, maar helaas konden we niet binnen kijken. Ik vond het erg indrukwekkend en leerzaam om meer te weten te komen over onze eigen geschiedenis in Ghana, ookal is het niet de geschiedenis waar we het meest trots op zijn.

3 juni
Al vroeg stond de taxi voor de deur om ons naar het Kakum National Park te brengen. Hier hebben we samen met een gids door het regenwoud gelopen, de meneer had veel te vertellen over alle verschillende bomen en ook over de medische werking die de bomen hebben en die vroeger gebruikt werden als medicijnen. De gids vertelde het met zo veel passie dat niemand het erg vond dat we al meer dan een half uur over bomen aan het praten waren. Na de wandeling waren we eindelijk aangekomen op de plek waar het allemaal om ging, de touwbruggen! De touwbruggen hingen 40 meter boven de grond, dus we hadden een prachtig uitzicht over alle toppen van de bomen. Ondanks dat sommige bruggen wat minder stabiel waren dan de andere en ik dat best spannend vond had ik het niet willen missen. Ook dit komt op het lijstje van de momenten die ik niet ga vergeten van Ghana.
Nu weer met een kleine bus naar Accra, onze volgende stop. We verblijven in het Best Western Plus Hotel, super mooi en weer de welverdiende luxe.

4 juni
Vandaag is het onze rustdag, de hele dag genieten van het lekkere eten, het zwembad en de zee. Door het ontbijt buffet van vanochtend kan onze dag al niet meer stuk, we hadden croissantjes, pannekoeken, wortelcakejes, eieren, yoghurt, vers fruit en alles wat je maar zou willen. We hebben meerdere keren opgeschept en er heel erg van genoten. De rest van de dag hebben we aan het zwembad gezeten op de lounch bank en gezwommen. Het weer is vandaag niet zo mooi, het is erg grauw en wat regen, maar we laten dat de pret zeker niet drukken! In de avond hebben we lekker gegeten (vlees! En nog beter, 2 stukken tournodou) en gezellig gekletst op het teras met uitzicht over de zee. Nu kruip ik mijn bed weer in om op tijd wakker te zijn voor het heerlijke ontbijt wat ons morgenvroeg te wachten zal staan.

5 juni
Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we met een uber richting Ada Foah vertrokken. We hebben ongeveer 2 uur gereden om bij onze volgende bestemming aan te komen, het Aqua Safari Resort. Dit is het hotel waar we in ons weekendje weg ook gezwommen hebben, het beviel ons toen zo goed dat we besloten om ook in de grote vakantie terug te komen en dan met 2 overnachtingen erbij. We hebben mooie 2 persoonskamers naast elkaar. De rest van de dag hebben we aan het zwembad gelegen en gezellig met z'n alle gegeten en gekletst.

6 juni
Onze eerste hele dag bij het resort. Na het ontbijt buffet zijn Emma, Marleen en ik naar het zwembad gegaan, hier hebben we lekker gezwommen en in de zon gelegen. Rond 12 uur kwamen de rest van de meiden er gezellig bij. Marleen en ik besloten om onszelf te verwennen, en hebben bij de hotel spa onze teen nagels met gel lak laten lakken. Dit was een leuke ervaring en ik ben super blij met het resultaat. De rest van de middag heb ik in de schaduw op een bedje gelegen met uitzicht op de palmbomen. Aan het eind van de middag zijn we naar de vlonders bij de rivier gelopen en hebben we met z'n alle cocktails gedronken, om onze vakantie goed af te sluiten, proost!

7 juni
Vandaag is het alweer de laatste dag van onze vakantie. De ochtend verliep rustig bij het resort. Om 1 uur kwam de trotro ons ophalen om ons weer terug naar Golokuathi te brengen. Nu zijn we weer thuis (thuis in Ghana) en kunnen we nog genieten van de laatste 2 daagjes weekend.

Maandag krijgen Emma en ik onze nieuwe afdeling in het ziekenhuis te horen, ik ben benieuwd waar we nu terecht komen. Verder vliegt de tijd echt voorbij! Ik zit nog maar 3 weken in Ghana en dan sta ik alweer op Schiphol. De laatste 3 weken hebben we veel op de planning staan, de donatie, een bezoek aan de kerk, nog wat uitjes en nog veel meer. Ik houd jullie hier natuurlijk weer van op de hoogte!

Bedankt voor het lezen over mijn vakantie/rondreis door het zuiden van Ghana, ik vind het heel leuk om al jullie reacties te lezen.

Liefs,
Anouk

IMG_20190602_123056FB_IMG_1559335982723IMG_20190602_142537IMG-20190601-WA0050IMG-20190602-WA0033IMG-20190601-WA0055Screenshot_20190601-135135Screenshot_20190601-135240IMG-20190602-WA0025IMG-20190603-WA0029IMG-20190603-WA0069IMG-20190606-WA0007IMG-20190606-WA0014

1. Tante Lies:
    15 juni 2019
    Ik geniet van de mooie verslagen die jij schrijft. Dank je xx
  2. Marina Strik:
    15 juni 2019
    Wat klinkt dit héérlijk! Je voelt gewoon het vakantiegevoel! Geniet er nog even van samen en maak er nog wat moois van! Dikke kus. ❤😘
  3. Lenie van Hust:
    15 juni 2019
    Anouk wat leuk dat ik weer kan genieten van jou verhalen .kijk weer uit naar de volgende .gr .Lenie.
  4. Opa:
    16 juni 2019
    Heel erg mooi verslag
    Je kunt zo bij. De krant beginnen👍👍👍