Doneren aan de klinieken en het ziekenhuis

12 juli 2019 - Beuningen, Nederland

14 juni

Vandaag gaan we de klinieken bezoeken voor onze doneer actie. Samen met Lydia hebben we gekeken welke klinieken onze steun het best konden gebruiken. Wij vinden het belangrijk dat er niet alleen gedacht word aan de grote ziekenhuizen, maar dat ook de klinieken in de kleinere dorpen niet vergeten worden tijdens het doneren van materialen. De namen van de klinieken die wij uitgekozen hebben zijn : Ve Ghad, Logba Vuinta en Saint Georges. Bij iedere kliniek hebben wij een rondleiding gehad door het gebouw. De verschillen tussen de ziekenhuizen en de klinieken zijn duidelijk te zien, tijdens de rondleidingen hebben wij gekeken naar de materialen die wij nog misten. Uiteraard zijn wij ook met de verpleegkundige in gesprek gegaan om te vragen waar hun iedere dag tegen aan lopen en wat hun hier bij kan helpen. Het zijn vooral de kleine dingen die gevraagd worden, zoals bijvoorbeeld bloeddrukmeters. Vaak is er wel één bloeddrukmeter aanwezig maar werkt het niet efficiënt genoeg om deze door het hele gebouw en bij alle patiënten te gebruiken. Aan het eind van de dag hebben we een mooi lijstje verzameld met alle materialen wat binnen ons budget past. Alle spullen hebben we bij een groothandel in Accra besteld en deze zullen een deze dagen bij ons in Golokuati geleverd worden.

22 juni

De auto van de groothandel staat voor de deur met al onze spullen erin. Dit zijn de spullen die wij besteld hebben om te doneren :

- 3x wondverzorgings set

- 8x bloeddrukmeter

- 12x thermometer

- 4x bloedsuikermeter

- 4x saturatiemeter

- 3x rubber schort (voor operaties en bevallingen)

- 3x rubber laarzen (voor operaties en bevallingen)

- 3x infuuspaal

- 4x onsterielen handschoenen

- 4x steriele handschoenen

- 3x handdesinfectance

28 juni

De dag is aangekomen waar ik al een tijdje naar uitkijk, vandaag gaan we doneren aan de klinieken. We laden de kattenbak van de trotro vol met alle spullen en vertrekken naar de eerste kliniek. Alle klinieken waren erg enthousiast en dankbaar voor de materialen die wij gedoneerd hebben. We hebben leuke gesprekken met de verpleegkundigen, vroedvrouwen en al het andere personeel gehad. Een onderwerp wat vaak terug kwam was dat ze dankbaar waren dat wij aan hun gedacht hebben, en dat ze hopen dat ook andere studenten of blanke mensen in het algemeen aan de kleinere klinieken zullen blijven denken als ze iets willen doneren. Vandaag voelde ik mij trots, trots op de andere 5 meiden waarmee ik deze doneer actie op heb gezet en trots op alle mensen die gedoneerd hebben! We hebben met z'n alle een mega mooi bedrag van maarliefst €2025,- opgehaald, en ik kan met zekerheid zeggen dat het geld goed besteed is.

3 juli

Ook het ziekenhuis vergeten we niet. Als bedankje voor de mooie tijd die wij in het Margret Marquart Catholic Hospital hebben mee mogen maken, hebben wij wat spulletjes gedoneerd.

- 2x bloeddrukmeter

- 3x thermometer

- 1x bloedsuikermeter

- 1x saturatiemeter

- 1x onsteriele handschoenen

- 1x steriele handschoenen

Verder hebben we ook wat spullen gedoneerd die wij zelf mee genomen hadden en ingezameld. Denk aan mondkapjes, handdesinfectance, onsteriele handschoenen, pleisters en verband materiaal. Ook heeft een bewoner van mijn vorige stage (in de verstandelijke gehandicaptenzorg) baby mutjes gebreid die ik vol trots zelf aan de moeders op de matirnety en NICU heb gegeven, de moeders waren super dankbaar met het cadeau voor hun pasgeboren kind.

Ik wil het ziekenhuis bedanken dat ze ons zo warm hartig hebben ontvangen en ons er echt bij betrokken hebben, het voelde als thuis.

IMG-20190623-WA0006IMG-20190623-WA0015IMG-20190628-WA0004IMG-20190628-WA0008IMG-20190628-WA0012

1. Lenie van Hust:
    12 juli 2019
    Anouk bedankt voor je reisverhalen ik heb er van genoten.