Onze eerste week

1 mei 2019 - Accra, Ghana

Onze eerste week in Ghana was vooral gericht op het uitrusten na de lange reis en het wennen aan het land, de cultuur, het weer en aan het eten. Dit doe je natuurlijk het beste door er lekker op uit te gaan en het te zien en te proberen! Maar eerst even rusten, en er is geen betere plek om dit te doen dan bij het zwembad "Kiki's Court" in Hohoe. Hier hebben we de hele middag gezwommen en gelegen en lekker pizza gegeten. Vrijdag hebben we kennis gemaakt met de baas van het ziekenhuis. Na de kennismaking zijn we naar Hohoe gegaan om stoffen te kopen voor onze uniformen en deze aan te meten. Toen we hiermee klaar waren zijn we naar de markt in Hohoe gegaan, dit is de grootste markt bij ons in de buurt. Het is een typisch Afrikaanse markt, en je kijkt je ogen uit. Het is er super druk met zowel mensen als kraampjes, overal kan je eten kopen en je hoort allemaal muziek en vrolijke mensen. Naast onze boodschappen hebben we ook een ghaneese snack gekocht, namelijk "Ballfruit". Het is een beetje te vergelijken met een oliebol alleen dan minder zoet, echt heel lekker. Ook hebben we onze eerste regenbui meegemaakt. Het komt er dan echt met bakken uitstromen! Veel harder dan in Nederland. Maar die verkoeling is heerlijk en na de hele dag zweten meer dan welkom, we hebben dan ook heerlijk staan afkoelen in de bui. En als je dan toch al nat bent kan je maar beter meteen de zeep er bij pakken, de moeder van Lydia vond het een erg komisch gezicht. Helaas gaat een regenbui bijna altijd gepaard met stroomuitval, dus die hebben we ook gelijk meegemaakt. Gelukkig duurde het nu maar één uurtje. Die avond hebben we Lydia ook gelijk maar even de polonaise geleerd, ze vond het erg grappig maar ze zou nooit zo de hele avond kunnen dansen zei ze. De volgende dag zijn we naar het Volta meer gegaan. Hier hebben we met een houten bootje op gevaren. Op het meer had je erg mooi uitzicht, met allemaal eilandjes en bergen. Thuis hebben we snel even een power nap gedaan en toen we wakker werden stonden er 6 motors voor de deur om ons naar de slangen te brengen. Ik heb geen woorden voor de motor tocht, zo ontzettend gaaf en mooi vond ik het. Daar heb ik zeker geen spijt van. De slangen waren een beetje eng maar zeker leuk om een keer gedaan te hebben! Zondag stond om 9:00 uur de trotro voor de deur om ons naar de apen in Tafi Atome te brengen, samen met onze gids zijn we met een zak bananen het bos in gegaan in de hoop dat we een groep apen tegen zouden komen. En ja hoor, een groep apen kwam tevoorschijn en ze wilde maar al te graag van onze bananen eten. Het is wel even schikken als een wilde aap op je arm springt en al helemaal omdat de leider van de groep op mij ging zitten. Maar het was echt fantastisch! Om de dag nog leuker te maken zijn we daarna nog naar de Wli waterval geweest. Alleen de weg door het bos naar de waterval toe vond ik al mooi, met allemaal beekjes en bruggetjes. Maar de waterval is dan wel echt het toppunt. Dit is de eerste keer dat ik een waterval gezien heb en het is echt prachtig. We hebben lekker in het water gezwommen en we zijn zelfs met een groep ghaneese onder de harde stroom gegaan. Het maakt niet uit waar in Ghana je bent en of je ze kent of niet, de mensen zullen je altijd bij hun betrekken en een gesprek aan gaan. Ik heb het hier erg naar mijn zin! Het was weer een mooie afsluiting van de week, ik kijk nu al uit naar volgende week als onze stage echt begint. :)

Liefs,
Anouk

IMG_20190501_180809IMG_20190501_180831IMG_20190501_180953IMG_20190501_180852IMG_20190501_180915IMG_20190501_112740IMG_20190501_180939

1. Ricky van Pinxteren:
    1 mei 2019
    Wat een fijne start, je ziet er stralend uit.
    Succes op je eerste stage dag.
    Ben benieuwd wat je allemaal mee gaat maken.
    Groetjes Ricky
  2. Marina Strik:
    2 mei 2019
    Geweldig om te lezen hoeveel plezier jullie hebben, en dat het zo goed gaat!
    Dikke knuffel van Marina. Xxx